A A A K K K
людям із порушенням зору

КНП "Валківський центр первинної
медико-санітарної допомоги"

Обов’язки пацієнта.

Дата: 01.10.2024 13:09
Кількість переглядів: 21

На зображенні може бути: текст

Обов’язки пацієнта.

Мало хто знає, що для отримання медичної допомоги діючим законодавством України (втім, як і законодавством інших країн) передбачена не тільки наявність у пацієнта прав, а ще й наявність обов’язків. Про це не прийнято (чомусь) говорити, але це не означає, що цих норм не треба дотримуватися.

Загалом, усі норми законодавства, що стосуються обов’язків пацієнта для зручності розуміння можна умовно поділити на «прямі» та «непрямі». Прямі - це ті норми, в яких прямо зазначаються обов’язки пацієнта. Наприклад, згідно із Законом України "Основи законодавства України про охорону здоров'я" пацієнти мають такі обов'язки:

1. Піклуватися про своє здоров'я та дітей, не шкодити здоров'ю інших людей. Тут все зрозуміло: не відноситися халатно до свого здоров’я, своєчасно звертатися по медичну допомогу, не здійснювати ніяких дій, які могли б зашкодити здоров’ю оточуючих.

2. Виконувати медичні приписи та дотримуватися правил внутрішнього розпорядку закладу охорони здоров'я. Медичні приписи - це призначення та рекомендації вашого лікаря, до яких відноситься не тільки перелік медикаментів, а й призначені дієти, процедури, спосіб життя та інші зміни, які сприяють вашому одужанню/покращенню стану. Щодо правил внутрішнього розпорядку: як правило усі медичні заклади мають інформаційні стенди, на яких розміщуються правила внутрішнього трудового розпорядку. Їх дотримання є обов’язковими для всіх, хто відвідує медичний заклад. Як правила, ці вимоги універсальні для усіх медичних закладів, зокрема: не перебувати у стані алкогольного/наркотичного/іншого сп’яніння, дотримуватися правил запису та графіку прийому пацієнтів, встановлених у медичному закладі (заздалегідь записатися на прийом, прийти на свій час, прийти особисто, отримати перед візитом до вузького спеціаліста направлення сімейного лікаря, перед візитом до спеціаліста мати результати аналізів, мати з собою медичну картку, паспорт і тд), не заходити до кабінету у верхньому одязі, мати чистий та охайний вигляд (так, так, вам не примарилось! Це стандартні вимоги гігієни).

3. Проходити профілактичні медичні огляди і робити щеплення. Тут без коментарів, і так все зрозуміло.

4. Надавати невідкладну допомогу іншим громадянам, які знаходяться в небезпечному для життя і здоров'я стані. Щодо цього пункту наполягаємо, все-таки, у таких випадках якщо ви не впевнені в своїх силах - просто викликати швидку, а не намагатися зробити щось навмання, бо це може зашкодити.

5. У невідкладних випадках, коли існує реальна загроза життю, отримувати медичну допомогу без своєї згоди чи згоди законного представника. Це означає, що у випадках, коли вашому життю загрожує смерть, медик за для того, щоб врятувати вам життя має право на свій страх та ризик вчиняти дії, не отримуючи для цього вашого погодження чи погодження вашої близької особи/опікуна, а ви зобов’язані сприяти йому в цьому.

Для чого це все? Більшість пацієнтів нехтують цими нормами, що призводить до виникнення конфліктних ситуацій, в ході яких пацієнт думає, що його обмежують в правах. Але як усім відомо «незнання закону - не звільняє від відповідальності». Цікавий факт: більшість скарг, направлених пацієнтами на гарячу лінію МОЗу закриваються у зв’язку з тим, що в ході їх опрацювання з’ясовується, що пацієнт не виконував свої обов’язки, порушив правила внутрішнього трудового розпорядку (частіше за все - прийшов без запису/прийшов не на свій час/прийшов без направлення сімейного лікаря у випадках, коли таке направлення є обов’язковою умовою прийому/прийшов на прийом без документів/замість себе на прийом направив маму чи дружину, тощо). Всі ці факти недотримання пацієнтами своїх обов’язків досить просто підтвердити завдяки «діджиталізації» медичного обліку, тому з доказами таких порушень як правило ніколи не виникає проблем.

До «непрямих» норм відносяться обов’язки, які випливають з інших норм законодавства, зміст яких хоча і не містить в собі прямих вказівок на наявність таких обов’язків, але не виключає їх в цілому, бо вони випливають зі змісту таких норм. Якщо ця тема Вас зацікавила - просимо написати про це у коментарях.

А якщо вважаєте, що цей пост був для Вас корисним - ставте лайки та поширюйте допис.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень